Cum putem reduce efectele stresului ?

ȘI DE CE TREBUIE  SĂ VORBIM AICI DESPRE POLIFENOLI ?

Ce sunt polifenolii ?

cos_fructe

Cu siguranță pentru o parte dintre voi polifenolii nu sunt tocmai un element cunoscut. Ei sunt substanțe prezente preponderent în plante și benefice pentru tratarea diverselor afecțiuni datorită efectului antitumoral, de protecție cardiovasculară și hepatică, de inhibare a  activității proliferative celulare, de prevenire a apariției osteoporozei, bolilor neurodegerative, diabetului. În ciuda distribuției largi și a efectelor benefice polifenolii au fost studiați mai intens doar în ultima perioadă din cauza structurii lor chimice complicate. Studii recente arată faptul că aceștia ar reduce stresul oxidativ apărut la nivel celular în urma unor situații de suprasolicitare fizică sau psihică.

Unde îi găsim ?

Polifenolii se găsesc în stare naturală într-o gamă variată de alimente precum fructe, legume, cereale, băuturi. Spre exemplu fructele precum grapefruit, mere, pere, cireșe, fructe de pădure conțin aproximativ 200-300 mg de polifenoli în 100 g suc natural. Și produsele obținute din aceste alimente conțin cantități semnificative, precum vinul roșu sau cafeaua care conțin aproximativ 100 mg polifenoli pe pahar/cană. În majoritatea cazurilor alimentele nu conțin doar un tip de polifenoli ci mai multe tipuri.

Tipuri de polifenoli

Flavonoidele sunt cel mai frecvent tip de polifenoli întâlniți în dietă și se găsesc preponderent în plante. Au rol important în prevenția cancerului și al afecțiunilor cardiovasculare.

După cantitatea de polifenoli pe care o conțin plantele se clasifică în trei grupuri:

  • cu cantitate mare (50 mg): usturoi, brocoli, andive, suc de portocale, pătrunjel, afine;
  • cu cantitate medie (1-5 mg): salată, roșii, căpșuni, mere, struguri, vin roșu, ceai, suc de roșii;
  • cu cantitate mica (1 mg): varză, morcovi, ciuperci, spanac, piersici, vin alb, cafea;

Conținutul de polifenoli este influențat și de modalitatea de preparare; curățarea de coajă a fructelor și legumelor reduce semnificativ conținutul deoarece o mare parte din polifenoli se găsesc în coajă. Prepararea termică are același efect, spre exemplu la ceapă și roșii se pierde aproximativ 75% după fierbere 15 min, 65% după pregătire la cuptorul cu microunde, 30% după prăjire.

Efectele polifenolilor
  1. Modificarea profilului lipidic: polifenolii au efect vasodilatator și îmbunătățesc profilul lipidic prin scăderea oxidării LDL. În plus au efect antiinflamator și pot influența apoptoza din endoteliul vascular.
  2. Efect antitrombotic demonstrat de un studiu făcut pe cacao și vin roșu dezalcoolizat. Consumul moderat de alcool sau al polifenolilor din alți compuși reduce agregarea plachetară acționând asupra acidului arahidonic.
  3. Efect vasodilatator. În cazul afecțiunilor cardio-vasculare stresul oxidativ și speciile reactive ale oxigenului sunt profund implicate în leziunile endoteliale, formarea și progresul plăcilor de ateroscleroză și lezarea miocardului în infarct, în procesul de reperfuzie. Polifenolii reduc stresul oxidativ.
  4. Efect antioxidant realizat prin următoarele mecanisme:– Inhibarea activității enzimatice și prin urmare inhibarea formării speciilor reactive ale oxigenului; – Potențarea efectelor altor antioxidanți; – Ionii chelatori de metale implicați în formarea radicalilor liberi
  5. Efecte antiinflamatorii – în afecțiuni acute și cronice
  6. Efectul fitoestrogenic- datorită structurii asemănătoare a polifenolilor cu hormonii sexuali
  7. Efect anticarcinogenetic- efect direct asupra proliferării celulare, diferențiere și apoptoză. Mecanismul constă în inhibarea tirozinkinazei C care participă la creșterea și proliferarea celulelor tumorale
  8. Efect de regenerare și reparare- prin aculumarea de colagen tipul I și II care favorizează procesul de vindecare, reducând dimensiunea cicatricilor și prevenind apariția cicatriclior cheloide
Concluzii
  • Stresul este un element care nu lipsește din viața multora, fie că este vorba de stres fizic sau psihic.
  • Efectele stresului pot fi reduse prin consumul constant de antioxidanți (din această categorie fac parte și polifenolii).
  • Polifenolii se găsesc în fructe ( mere, pere, fructe de pădure, grapefruit, cireșe, etc), legume ( salată, usturoi, andive, varză, morcovi, spanac, etc), cereale, băuturi (ceai, verde, vin alb, vin roșu, cafea).
  • Pe lângă efectul antioxidant polifenolii au efect antitrombotic, vasodilatator, antioxidant, antiinflamator, anticarcinogenetic, etc.
Surse :
  • Mutiu IK, Musbau AA, Musa TY, Anofi OT. Protective Effect of Free and Bound Polyphenol Extracts from Ginger (Zingiber officinale Roscoe) on the Hepatic Antioxidant and Some Carbohydrate Metabolizing Enzymes of Streptozotocin-Induced Diabetic Rats. Evid Based Complement Alternat Med. 2013 Dec.
  • Kanti BP, Syed IR. Plant Polyphenols as dietary antioxidants in human health and disease. Oxid Med Cell Longev. 2009 Nov-Dec; 2(5): 270– 278.
  • D’Archivio M, Filesi C, Di Benedetto R, Gargiulo R, Giovannini C, Masella R. Polyphenols, dietary sources and bioavilability. Ann Ist Super Sanita. 2007; 43(4); 348-361.
  • Kurek-Górecka A, Rzepecka-Stojko A, Górecki M, Stojko J, Sosada M, Świerczek-Zięba G. Structure and Antioxidant Activity of Polyphenols Derived from Propolis. Molecules. 2014; 19: 78-101.
  • Song Y.S, Jin C, Jung K.J, Park E.H. Estrogenic effects of ethanol and ether extract of propolis. J. Ethnopharmacol. 2002; 82: 89-95.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *